عراق
کشورامروزی عراق مخلوق دولت انگلستان می باشد.محافل سنی مذهب قدرت حاکمه را در دست داشتند اقلیت فقیر و تهی دست شیعه مذهب جنوب که نیمی بیابانگرد و نیمی دیگر روستایی بودند تحت سلطه سنی های زیستند. ۱۱۶
شیعیان با وجود کثرت جمعیت از نظر سیاسی همواره یک اقلیت غیر قابل ملاحظه تلقی شده اند از نظر ایران در دوران حکومت شاه حضور یک جامعه متشکل شیعه در حکم یک برگ برنده به شمار می آمد.
نکته هایی از کتاب، ژئوپولیتیک شیعه – فرانسواتوال – مترجم کتایون باصر- ویستار ۱۳۸۴
از دید صدام حسین بالاترین تشویش خاطر این بود که تحت تاثیر ایران ( بعد از انقلاب) عراق به سه قسمت تقسیم گردد. یک منطقه سنی نشین، یک منطقه شیعه نشین و یک قسمت کردنشین.
صدام حسین به نام ملی گرایی عرب و به بهانه ی اصلاح یک خط مرزی ناعادلانه اقدام به جنگی نمود که هدف واقعی آن نابود کردن رژیم اسلامی بود تا نگذارد این رژیم عراق را نابود کند.
این جنگ ( جنگ ایران و عراق) از نظر ژئوپولیتیکی حائز اهمیت بسیاری می باشد . هر کدام از طرفین ماجرا، کوشید اقلیت های موجود در کشور مقابل را آلت دست قرار دهد ولی باید گفت که هر دو اشتباه کردند.
طرفین جنگ، وابستگی های هویتی این مردم را دست کم گرفته بودند. باید خاطر نشان ساخت که این جنگ یک میلیون نفر قربانی گرفت. این نشان می دهد که کشش های مذهبی و ملی؛ بدون ازیاد بردن منابع نفتی، چه عواقب وخیمی به بار می آورد. ۱۲۱
همچنین وقوف به پیروزی نیمه تمام عراق در جنگ با ایران را می توان قطعا یکی از دلایل تهاجم به کویت در ۱۹۹۰ دانست.
در پایان جنگ اهالی شیعه عراق دست به شورش زدند که با سرکوب شدیدی روبه رو گشت. عملیات سرکوبی بغداد منجربه کشتار بیشتر از چهل هزار نفر گردید.
——————————
شیعیان خلیج فارس
کشوری که بیش از دیگران با مشکل مواجه می باشد عربستان سعودی در منطقه احساء است. ساکنان این منطقه که از مرزهای کویت تا سر حدات قطر ادامه دارد از اعقاب شیعیانی هستند که در زمان سلسله دوازده امامی آل بویه در قرن دهم میلادی به این مذهب گرویدند. باید خاطرنشان ساخت که قسمت اعظم ذخایر نفتی عربستان سعودی دقیقاً در همین منطقه قرار داشته و هفتاد درصد نیروی کار شاغل دراین حوطه های نفتی را اعراب شیعه تشکیل می دهند. ۱۲۹
در حقیقت این جامعه ی شیعه نه تنها همچون یک اسب تراوا است بلکه قدرت انحصاری تسنن را در کشور سعودی پیوسته به مبارزه می طلبد.
از سال های میان دو جنگ جهانی تاکنون ایران و عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس در برابر یکدیگر قرار دارند. این رقابتی است میان دو قدرت منطقه ای که سنن مذهبی نه تنها تضاد بلکه متخاصم دارند. ۱۲۸
امیرنشین قطر نیز در جنوب منطقه احساء واقع است، باداشتن اقلیت شیعه مذهبی که حدود بیست درصد جمعیت آن را تشکیل می دهد وضع مشابهی دارد.
شصت و پنج درصد مردم بحرین شیعه هستند که بیشترشان را روستاییان و بادیه نشینان تشکیل می دهند.
ایران داعیه بازپس گیری امیرنشین بحرین را داشته واز دیرباز نغمه ی ایران بودن شیعیان بحرین را ساز کرده است این ایرانی بودن به دوران صفویه بر می گردد.
غالب اعراب شیعه مذهب ساکن کرانه های خلیج فارس منشا شان به دوران آل بویه و یا حتی دولت اسماعیلی قرمطیان در قرن نهم بر می گردد. در قسمت جنوبی تر امارات متحده عربی قرار دارد که حدود شش درصد جمعیت آن شیعه است بیشتر این شیعیان در امیر نشین دوبی مستقر شده اند. نباید فراموش کرد که این شیعیان در درجه اول عرب هستند. ( هر چند که ریشه ایرانی دارند) عربیت آنها بنا به تعریف، برایشان نوعی معمای هویتی ایجاد کرده است. ۱۳۲
شیعیان یمن
کشور یمن همواره منطقه ای بسیار بی ثبات بوده است و دوری آن از مراکز مهم دنیای عرب باعث شده که این سرزمین پیوسته مامنی برای فرق مختلف اسلامی به شمار آید در قرن نهم میلادی امام الهادی فرقه ی خاصی از شیعه را بر مردم عرضه کرد که زیدیه نام گرفت این فرقه که تنها قایل به حقانیت پنج امام است ساختار دولت یمن را تا سال ۱۹۶۲ تشکیل می داد.
بررسی تاریخ هزار ساله یمن بیانگر این مساله است که پدیده شیعه همواره به عنوان یک عامل روز مطرح بوده و خواهد بود. ۱۳۷
سیستم حکومتی امامت زیدی که از اولین شقاق در اسلام مایه می گرد با دوام ترین دولت شیعه مذهب تاریخ اسلام بوده است.
یمن کشوری است ناپایدار، هم به دلایل مذهبی و قومی، هم به دلیل فقر حاکم بر آن.
وجود فقر در این کشور باعث مهاجرت تعداد کثیری از اتباع آن به عربستان سعودی و اتیوپی گشته است.
این مهاجران اکثرا از اهل تسنن هستند زیرا شیعیان از ترک مرز و بوم آباء و اجدادی خود اکراه و انزجار دارند.