نوجوان و دوره متوسطه اول

نوجوانان تنها

تنهايي، يکي از تجارب عمومي بشر و احساسي است که هر کس، آن را به نوعي تجربه كرده است.unhappy student
نوجوانان به ندرت از تنهايي صحبت مي‌کنند، اما در بسياري از آهنگ‌ها و سرودهاي مورد علاقه شان تنهايي يک موضوع اصلي است.
نوجوان تنها غالباً از معاشرت با مردم مي‌ترسد، بيشتر به خيال پردازي پناه مي‌برد يا منزوي مي‌شود.
تنهايي موجب بسياري از مشکلات شخصي است. مثلاً اضطراب ناشي از تنهايي ممکن است موجب از دست دادن اشتها شود يا شخص را پيوسته گرسنه نگه دارد. جابه جايي و جدا شدن از محيط آشنا مانند تغيير مکان از منزلي به منزل ديگر، شهري به شهر ديگر، مدرسه‌اي به مدرسه ديگر غالباً باعث احساس تنهايي مي‌شود و بايد با برقراري تماس‌ها و دوستي‌هاي جديد آن را برطرف كرد.‏
‏ نوجواني که به هر دليل احساس تنهايي مي‌کند، بايد بياموزد که چگونه با مردم روابط با معني برقرار سازد. مثلاً با چند دقيقه صحبت درباره موضوعي که مورد علاقه عموم است، فعاليت‌هاي مدرسه، ورزش و… با ديگران تماس برقرار کند و به تدريج اين تماس‌ها را طولاني‌تر و بيشتر کند. نوجوان کم‌کم مي‌آموزد که به ديگران اعتماد و به راحتي ارتباط برقرار کند.
برخي از روان‌شناسان معتقدند تنهايي با از خودبيگانگي تفاوت دارد. به نظر آنها فردِ از خود بيگانه در حقيقت خود را طرد مي‌كند و خويشتن را قبول ندارد. او احساس بي‌ارزشي مي‌کند و اين احساس او را به سوي تنفر از خويشتن و انزجار از ديگران مي‌كشاند.

«از خود بيگانگي» مي‌تواند به اين علت باشد که شخص تصور کند زندگي او، توسط ديگران طرح‌ريزي و کنترل مي‌شود. از اين جهت مأيوس مي‌شود و باور مي‌کند که قادر نيست بر عواملي که بر او اثر مي‌گذارند کنترلي داشته باشد.عده‌اي «از خودبيگانگي» را عکس‌العملي نسبت به پوچي و سردي زندگي مدرن مي‌دانند. براي بسياري از نوجوانان خشونت، بي‌عدالتي، ماديگري، فقر، تبعيض نژادي، جنگ، دورويي و… غيرقابل تحمل است. نوجوانان و جوانان نسبت به اين مسائل شديداً حساس هستند و آنها را زشت مي‌شمارند و با خشونت محکوم مي‌کنند.

فردي که بخواهد «از خود بيگانه» نشود، بايد بکوشد تا زندگي‌اش را مهم و ارزشمند کند. يک راه انجام اين کار، آميزش با مردم است. او مي‌تواند در حل و فصل مشکلات فراواني که جامعه با آنها روبرو است کمک کند. دوري از جمع کمتر به اين علت است که فرد دوست ندارد با مردم باشد. اين امر دلايل متعددي دارد. برخي از تجارب ناخوشايند اوليه با ديگران، تعليم و تربيت والديني که به مردم اعتماد ندارند، آزار ديدن و ترسيدن از ديگران در زمان کودکي، يا اعتقاد به اين که بچه‌هاي ديگر به مراتب از او تواناترند، از جمله دلايلي هستند که باعث مي‌شوند فرد به منظور حفاظت خود از ملاقات با ديگران اجتناب کند. مطمئناً اين گونه افراد اين طور وانمود مي‌کنند که از زندگي جداي از مردم خوشحالترند.‏

مي‌خواهيد دوست داشته باشيد؟

اگر در دوست گرفتن مشکل داريد، به توصيه‌هاي زير عمل کنيد:

– نام فردي را که ملاقات مي‌کنيد به خاطر بسپاريد و در گفت‌وگو با او نامش را بر زبان بياوريد.

– ببينيد ديگران درباره چه موضوعي صحبت مي‌کنند. بازي‌هاي ورزشي، معلمان، حوادث مدرسه، وقايع خبري. شما هم از اين موضوعات براي صحبت چند دقيقه‌اي با حداقل يک نفر در روز و به مدت يک هفته استفاده کنيد. هفته بعد با دو نفر؛ هفته سوم با سه نفر. مطمئن باشيد که به تدريج با افراد بيشتر و در مدت زمان طولاني‌تري گفت‌وگو خواهيد کرد.

– وقتي با ديگران صحبت مي‌کنيد همه حواستان را در محيط نگه داريد. در اين صورت پاسخ‌هاي شما به گفته‌هاي آنان به طور طبيعي بر زبان خواهد آمد و ناچار نيستيد قبلاً درباره آنچه که بايد در جواب بگوييد فکر کنيد.

– صميمي باشيد، مثبت بينديشيد و سعي کنيد بهترين خصوصيات اطرافيان خود را ببينيد و با انسان‌ها مهربان باشيد و بکوشيد تا در پندار، گفتار و کردار خود نسبت به آنها بخشنده و سودمند باشيد.

– به ديگران توجه داشته باشيد؛ به آنها بينديشيد و علاقه‌مند باشيد.

در نظر داشته باشيد که يک روزه نمي‌توان هيچ عادتي را تغيير داد. بايد به خود فرصت بدهيد و سخت تمرين کنيد. با کسب مهارت‌هاي دوست يابي و رشد و بلوغ اجتماعي بيشتر خواهيد ديد که ارتباط شما با ديگران راحت‌تر و لذت بخش‌تر خواهد شد.

*منابع:‏

‏1. روان‌شناسي نوجوانان و جوانان، دکتر سيد احمد احمدي

‏2. روان‌شناسي نوجوانان، دکتر اسماعيل بيابانگرد                                                                                                                                                                     روزنامه  اطلاعات

codex09xرv,c

v,\

page11

Mahmoud Hosseini

من، یک معلم بازنشسته از سال ۱۳۸۸، با علاقه فراوان به فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و با هدف انتقال تجربه‌های شخصی و بهره‌گیری از تجربه‌های دیگران، در مهرماه همان سال وبلاگ بانک مقالات آموزشی و فرهنگی را با آدرس www.mh1342.blogfa.com راه‌اندازی کردم. خوشبختانه این وبلاگ با استقبال خوبی روبه‌رو شد و در ادامه، سایت مستقل خود را با آدرس www.eduarticle.me فعال نمودم. اکنون این سایت با طراحی زیباتر و امکانات گسترده‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. - مطالب و مقالات منتشرشده در سایت الزاماً مورد تأیید مدیریت نیست و مسؤولیت آن‌ها بر عهده نویسندگان است. - استفاده از یادداشت‌ها و مقالات اختصاصی سایت با ذکر منبع بلامانع است. - مطالب صفحه نخست روزانه به‌روزرسانی می‌شوند؛ برای دسترسی به موضوعات مورد نظر می‌توانید از فهرست اصلی، کلیدواژه‌های پایین مطالب و موتور جستجوی سایت استفاده کنید. - مراجعه‌کنندگان عزیز می‌توانند مقالات و نوشته‌های خود را ارسال کنند تا با افتخار به نام خودشان منتشر شود. ممکن است نام نویسندگان یا منابع برخی مقالات ناخواسته از قلم افتاده باشد که پیشاپیش پوزش می‌طلبم. همچنین لازم می‌دانم از همراهی ارزشمند همکار فرهنگی، خانم وحیده وحدتی، صمیمانه قدردانی کنم. از نظرات و پیشنهادهای سازنده شما برای ارتقای کیفیت سایت استقبال می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش جفنگ استفاده می‌کند. درباره چگونگی پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

دکمه بازگشت به بالا