بهداشت و سلامت

تغذيه سالم هوش کودکان را افزايش مي‌دهد

تغذيه سالم در سنين پايين در افزايش ضريب هوشي موثر است.

محققان بريتانيايي مي گويند مصرف خوراکي هايي مانند چيپس، شکلات و کيک مي تواند به هوش کودکان آسيب بزند.

به گزارش بي بي سي، تحقيقات دانشگاه بريستول نشان مي دهد که بين مصرف خوراکي هاي فراوري شده و کاهش ضريب هوشي در کودکان ارتباط وجود دارد.

محققان اين دانشگاه در مقاله اي که در نشريه Journal of Epidemiology and Community Healthمنتشر کردند، از ارتباط بين فقر تغذيه با رشد مغز خبر دادند.

انجمن تغذيه بريتانيا با اشاره به نتيجه اين تحقيقات بر ضرورت آموزش بيشتر والدين جوان درباره اهميت خورد و خوراک کودکان تاکيد کرد.

محققان دانشگاه بريستول، در مطالعه خود بر 3966 کودک تحقيق کردند.

رژيم غذايي اين کودکان در سنين 3، 4، 7 و هشت سال ونيم بررسي شد.

به گفته اين محققان، کودکان مورد مطالعه سه رژيم غذايي متفاوت داشتند.

گروه اول، کودکاني بودند که به طور عمده از خوراک فراوري شده تغذيه مي کردند. اين نوع خوراک سرشار از چربي و قند است.

گروه دوم کودکاني بودند که خوراکي‌هاي سنتي مانند گوشت، سيب زميني و سبزيجات مصرف مي کردند.

آخرين گروه، کودکاني بودند که رژيم غذايي سالم شامل سالاد، ميوه و ماهي داشتند.

محققان پس از ثبت رژيم غذايي اين کودکان، ضريب هوشي آنها را هنگامي که هشت سال و نيمه بودند، بررسي کردند.

رشد مغزي

محققان علاوه بر ارزيابي تغذيه کودکان مورد مطالعه، عوامل ديگري مانند تحصيلات مادر، طبقه اجتماعي و طول دوره شيرخوارگي آنها را نيز بررسي کردند.

به گفته آنها، کودکاني که در سن 3 سالگي به طور عمده از خوراکي هاي فراوري شده تغذيه کرده اند، در هشت و نيم سالگي از ضريب هوشي پايين تري برخوردارند.

در اين حال، ضريب هوشي اين کودکان، مقدار کمي از کودکان ديگر کمتر بود.

به گفته محققان، اين مطالعه نشان 

مي دهد عادت هاي غذايي در سنين پايين ممکن است نتايج منفي طولاني مدت داشته باشند.

دکتر پائولين امت، سرپرست گروه محققان دانشگاه بريستول مي گويد با توجه به سرعت بالاي رشد مغز در سنين پايين، رخدادهايي که پس از اين سنين رخ دهد، از تاثير کمتري بر هوش برخوردار خواهد بود.

کارشناسان مي‌گويند نتيجه اين تحقيق، يافته هاي پيشين را تاييد مي کند.

فيونا فورد، سخنگوي انجمن تغذيه بريتانيا گفت: «همه ما با اثرات کوتاه مدت رژيم هاي غذايي آشنا هستيم. مطالعه آثار طولاني مدت رژيم هاي غذايي کاري با ارزش است.»

خانم فورد گفت: نتيجه اين تحقيق نشان مي دهد که بايد به والدين جوان درباره اهميت تغذيه سالم فرزندانشان آموزش داده شود.

codex09x

page11

Mahmoud Hosseini

من، یک معلم بازنشسته از سال ۱۳۸۸، با علاقه فراوان به فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و با هدف انتقال تجربه‌های شخصی و بهره‌گیری از تجربه‌های دیگران، در مهرماه همان سال وبلاگ بانک مقالات آموزشی و فرهنگی را با آدرس www.mh1342.blogfa.com راه‌اندازی کردم. خوشبختانه این وبلاگ با استقبال خوبی روبه‌رو شد و در ادامه، سایت مستقل خود را با آدرس www.eduarticle.me فعال نمودم. اکنون این سایت با طراحی زیباتر و امکانات گسترده‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. - مطالب و مقالات منتشرشده در سایت الزاماً مورد تأیید مدیریت نیست و مسؤولیت آن‌ها بر عهده نویسندگان است. - استفاده از یادداشت‌ها و مقالات اختصاصی سایت با ذکر منبع بلامانع است. - مطالب صفحه نخست روزانه به‌روزرسانی می‌شوند؛ برای دسترسی به موضوعات مورد نظر می‌توانید از فهرست اصلی، کلیدواژه‌های پایین مطالب و موتور جستجوی سایت استفاده کنید. - مراجعه‌کنندگان عزیز می‌توانند مقالات و نوشته‌های خود را ارسال کنند تا با افتخار به نام خودشان منتشر شود. ممکن است نام نویسندگان یا منابع برخی مقالات ناخواسته از قلم افتاده باشد که پیشاپیش پوزش می‌طلبم. همچنین لازم می‌دانم از همراهی ارزشمند همکار فرهنگی، خانم وحیده وحدتی، صمیمانه قدردانی کنم. از نظرات و پیشنهادهای سازنده شما برای ارتقای کیفیت سایت استقبال می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش جفنگ استفاده می‌کند. درباره چگونگی پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا