پيداوپنهان حذف آزمون مدارس
آسيبهاي زيانبار تربيتي ناشي از ورود کنکور به دوره ابتدايي موضوع اغلب سخنرانيهاي وزير آموزش و پرورش طي چندماه
گذشته بود.
وي چند روز پيش از تصميم شوراي عالي آموزش و پرورش براي حذف آزمون هاي ورودي مدارس خاص در پايه هفتم خبر داد و در حالي که هيچ گونه پيش آگاهي به خانوادهها و رسانهها در اين باره داده نشده بود، اعلام کرد که اين مصوبه از هم اکنون قابل اجراست و به اين ترتيب ديگر آزموني براي مدارس تيزهوشان، نمونه دولتي و مدارس خاص برگزار نخواهد شد و زمان ورود به مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه خواهد بود.
به گزارش ايسنا، هرچند تصميم اخير وزارت آموزش و پرورش گام مهمي در راستاي کوتاه کردن دست سودجويان و ممانعت از ورود موسسات کنکور بويژه به مدارس ابتدايي و حذف استرس از دانش آموزان بوده و از اين منظر قابل دفاع است و بايد از آن حمايت کرد اما نبايد از نظر دور داشت که اعلام اين تصميم به يکباره و ناگهاني موجب واکنش منفي بخشي از دانش آموزان که خود را براي آزمون ورودي در ابتداي سال آينده آماده کرده بودند، شد.
ايسنا در روزهاي اخير خبري تحت عنوان «آزمون ورودي پايه هفتم تيزهوشان حذف شد» در گفتوگو با حکيم زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش منتشر کرد؛ در کامنتهاي مردمي اين خبر سئوالات و درخواستهاي بسياري مطرح شده که ميتوان آنها را در سه دسته جاي داد.
گروه اول : اين اقدام وزارت آموزش و پرورش را تحسين کرده و اعلام کرده اند اين اقدام گام خوبي براي کاهش استرسهاي ناشي از کنکور و تحصيل در اين مدارس است .
به عنوان نمونه يکي از مخاطبان نوشته است: « به عنوان يه مادر از تصميم هوشمندانهتون ممنونم. هيچ وقت فلسفه اين حجم عظيم استرسي که يه دبستاني بايد تحمل کنه رو نفهميدم. سيستم آموزشي ما اصلا براساس لذت بردن از ياد گرفتن چيزاي تازه طراحي نشده بلکه فقط مبناي موفقيت توي اون جلو زدن از بقيه هستش اين روزا بچه ها خيلي زود با قوانين دنياي بزرگترا که بر مبناي رقابت هستش آشنا ميشن.»
در پيام ديگري آمده است که «..عمر ما رو با اين مدارس مسخره و تبعيض بي رحمانه حرام کرديد حالا مي گوييد حذف شد؟ 3 سال راهنمايي و 4 سال دبيرستان رو تو مدرسههاي کوفتي سمپاد و نمونه گذراندم…تنها چيزي که نصيبم شد، معده درد هاي عصبي و افسردگي بود… کي جواب گوي اون عذاب هايي که ما کشيديم؟؟؟ اين تنها حرف من نيست…خيلي ها درد منو داشتن و دارن….»
گروه دوم : مخاطبان اين خبر از اين تصميم ناگهاني گلايه کرده و خواستهاند اين طرح از دو يا سه سال آينده اجرا شود تا افرادي که تا کنون خود را براي ورود به آزمون مهيا کرده بودند توانايي خود را به محک بگذارند.
به عنوان مثال يکي از والدين نوشته است: «تکليف دانش آموزي که يکسال تلاش کرده و خود را آماده کرده چه مي شود؟ اين مصوبه بايد براي سال 98 باشه نه اينکه يک هفته قبل از ثبت نام خانوادهها را دچار سردرگمي کنند.» . يکي ديگر از مخاطبان نيز گفته است « با سلام اگر اينقدر به فکر بچه ها هستيد چرا اول سال نگفتهايد وديگر اينکه ما نزديک به 1500000تومان پول براي قلم چي و مدرسه دادهايم تازه شما ميگوييد بايد حذف شود! اول مهر يا تابستان کجا بوديد؟».
يکي ديگر از مخاطبان نيز به تاثيرات منفي اين تصميم اشاره کرده و گفته است «مطمئنا اين تصميم هايي که يک شبه گرفته مي شه مغاير با هر نوع عدالت براي کساني است که مدت ها روي امتحان ورودي به اين مدارس سرمايه گذاري کرده اند. قطعا تمام زحمات اين طفلهاي بي گناه به تباه مي رود و آنها را دچار سرخوردگي و يأس و نااميدي ميکند.»
کامنت دريافتي ديگر نيز حکايت از زمان و انرژي صرف شده براي آمادگي آزمون در سال آينده دارد: «با سلام و خسته نباشيد به مسئولين محترم کشور و مخصوصا آموزش و پرورش که همه تصميمات را يک شبه مي گيرند؛ اگر چنين قانوني قرار بود گرفته شود چرا دوماه مانده به اين آزمون ها؟ چرا اول سال تحصيلي چنين تصميمي گرفته نشد که تمام اوليا اين همه هزينه و وقت خود را صرف نموده اند؟ متاسفانه معلوم نيست امورات ما دست چه کساني است که يک شب تصميم ميگيرند.»
اما گروه سوم سوالاتي را درباره آينده اين مصوبه مطرح کرده اند که به برخي از آنها اشاره ميشود:
ـ «حذف آزمون براي امسال است؟ يعني ارديبهشت 97آزموني براي ورودي هفتم برگزارنميشود؟ مدارس برتري مثل البرزماندگار ، بيانيه ثبت نام داده اند. تکليف چيست؟ باحذف آزمون تکليف مدرسه تيزهوشان و نمونه دولتي درسال آتي چه خواهدشد؟»
– «نميشد به جاي حذف کامل آزمون، روش هاي ديگه شناسايي تيزهوشان رو اول ارائه مي دادند و موازي جايگزين مي کردند؟ تکليف دانش آموزاني که امسال خود را براي آزمون آماده کرده بودند و در طرح شهاب هم نبودند چه مي شود؟»
– «اين کار زماني مفيد هستش که مدارس غير انتفاعي در دوران متوسطه اول وجود نداشته باشه ، در حال حاضر اين امر جز در راستي منافع مدارس غير انتفاعي که با کمبود دانش آموز روبرو شده اند
نمي باشد و بايد ديد که آيا تصميم گيرندگان اين امر خود در اين مدارس ( غير انتفاعي ) سهام دارند و ذينفع مي باشند يا خير؟»
– «لطفا بفرماييد پسر من که در پايه ششم تحصيل مي کند و در مرحله اول آزمون استعدادهاي برتر( شهاب ) شرکت کرده و موفق به کسب کارنامه بسيار خوب شده و دعوت نامه مرحله دوم را گرفته تکليفش چيست ؟ کاملا سر در گم است.»
«من مادر يک کلاس ششمي هستم .پسر منم از تابستان امسال درگير کلاس و تست بوده است .در واقع نه خودش آرامش داره و نه من .خيلي خوبه که اين آزمونا برداشته بشه و بچه ها و خانواده ها از استرس رهايي پيدا کنند اما قبلش بايد وضعيت مدارس هم مشخص بشه الان ذهن من درگير اينه که پس چه طوري بايد پسرم رو ثبت نام کنم؟چطوري وارد يک مدرسه خوب بشه؟ تکليف ما چيه الان ؟طرح شهاب چيه ؟ آيا شامل بچه هاي ششمي هم ميشه يا نه ؟ تصميم تصميم خوبيه مشروط بر اينکه خيال خانواده ها از ثبت نام هاي بعدي و مدارس و پارتي بازيا راحت باشه.»
*انتخاب روشهاي جايگزين
علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به بخشي از پرسشها و نگرانيهاي دانش آموزان و والدين آنها پاسخ داد و درباره انتفاع مدارس غيردولتي خاص از اين مصوبه اظهار کرد: در بند دوم مصوبه اخير شوراي عالي حذف آزمونها در پايه ششم براي مدارس نمونه دولتي، استعدادهاي درخشان و ساير مدارس که آزمون ورودي دارند مورد تاکيد قرار گرفته است. برخي مدارس هيات امنايي، مدارس ماندگار و برخي مدارس غيردولتي نيز از اين جمله هستند. در بند سوم مصوبه نيز به ممنوعيت به کارگيري جزوات
کمک آموزشي در دوره ابتدايي اشاره ميکند.
وي از برگزاري جلساتي با مديران برخي مدارس غيردولتي خاص در پي ممنوعيت برگزاري آزمون ورودي براي انتخاب روشهاي جايگزين آزمون خبر داد و درباره وضعيت دانش آموزان فعلي دوره اول متوسطه سمپاد گفت: در يک فرآيند سه ساله دانش آموزاني که فعلا در اين مدارساند ادامه تحصيل ميدهند تا دوره تحصيليشان به پايان برسد .
زرافشان همچنين درباره سرنوشت مدارس دوره اول متوسطه سمپاد پس از اين مصوبه گفت: درباره نحوه ادامه فعاليت اين مدارس پس از اين دوره سه ساله نيز جلساتي خواهيم داشت. سه روش پيشنهاد شده است، يکي از آنها اين است که اين مدارس تا دو سال ديگر فعال هستند و بعد از دو سال تبديل به مدرسه عادي دولتي ميشوند. يک پيشنهاد ديگر اين است که هر دو مدرسه سمپاد ادغام شوند تا يک فضا خالي شده و تبديل به مدرسه دولتي شود. يک پيشنهاد ديگر هم هيات امنايي شدن اين مدارس است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از توافقاتي براي کاهش استرس آزمون دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد و نمونه دولتي نيز خبر داد و گفت: ارديبهشت ماه هرسال آزمون تيزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتي برگزار ميشود و توافق کرديم براي کاهش استرس و تنش در اين دوره نيز برگزاري اين دو آزمون يک بار و به صورت مشترک برگزار شود.
*شناسايي استعدادهاي برتر
وي به سئوالي درباره چگونگي شناسايي استعدادهاي برتر پس از برچيده شدن آزمون پايه هفتم نيز اظهار کرد: بر اساس پژوهشهايي، مشخص شد در حوزه توجه به استعدادها تک حوزهاي شدهايم و با تک روش آزمون، غربالگري ميکنيم در حالي که ما بايد به همه استعدادها توجه و از تنوع روشها براي شناسايي آنها استفاده کنيم. بيش از 16 روش در دنيا در اين زمينه وجود دارد که ما برخي از آنها نظير برگزاري جشنوارهها و مسابقات و جهش تحصيلي را انجام ميدهيم و روش هاي ديگر را بررسي ميکنيم.
زرافشان با اشاره به شناسايي و بررسي روشهاي متنوع شناسايي استعدادها و پيشنهاد احياي سازمان ملي استعدادهاي درخشان عنوان کرد: در سالهاي اخير بخش عمدهاي از جوايز در جشنواره جوان خوارزمي نصيب دانش آموزان فني و حرفه اي مي شود در حالي که آنها را تيزهوش تلقي نميکنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به پرسشي درباره علت تعجيل در اعلام اين مصوبه در سال جاري و دو ماه مانده به آزمون مدارس تيزهوشان گفت: عجله اي نبوده و از چهار سال قبل مطرح بوده است و آقاي بطحايي (وزير فعلي) از مرداد که به وزارتخانه آمد در اولين گفت و گو ها در اين باره سخن گفتند و دکتر دانش آشتياني (وزير قبلي) هم يکي از چالش هاي اصلي را انحراف از مسير ارزشيابي ميدانست. تصميم گيري در اين زمان اتفاق افتاده و مسيري يک ساله براي آن طي شده است.
فاطمه مهاجراني رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان نيز با اشاره به حذف آزمون ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي تاکيد کرد: جريان نخبه پروري در ايران به هيچ عنوان نه به اين آزمون مرتبط است و نه خدشهاي به آن وارد ميکند.
وي خطاب به برخي افراد که اين تصميم را بزرگ نمايي ميکنند، گفت: نبايد از انسانهايي که دوستشان داريد بت بسازيد، زيرا اگر فرو بريزند مشکل ساز خواهد شد. از تصميمات نيز نبايد بت ساخت، در جامعه ما اين تصميمات و بت سازيها غليظ است، در حالي که هر تصميمي داراي نقاط قوت و ضعفي است. اين تصميم نه بهترين تصميم و نه بدترين تصميمي است که آموزش و پرورش تا کنون گرفته است.
رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اينکه اين تصميم در شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شد و قطعا همانند هر طرح ديگري عدهاي با آن مخالف بودند ،
گفت: اما وقتي مصوبهاي به تاييد رئيس جمهوري رسيد به مثابه قانون بوده و براي ما لازم الاجرا است .
*ورود به حيطه فنيو حرفهاي
مهاجراني تاکيد کرد: سمپاد به هيچ عنوان تعطيلي پذير نيست و طبق تاکيد وزيرآموزش و پرورش سمپاد در دوره دوم متوسطه با کيفيت بيشتري پيش ميرود و قرار نيست افراد داراي استعداد ويژه را دست کم بگيريم. استعداد، استحقاق ميآورد و نميتوان حق عده اي را ناديده گرفت. اکنون از 15 نفر يک نفر وارد مدارس سمپاد ميشود در حالي که اگر نرم ورود به اين مدارس را رعايت کرده بوديم و از هر 100 نفر، دو نفر وارد سمپاد ميشدند شايد اکنون مدارس دوره اول متوسطه هم سر جايش بود. ما با نگاه پيشگيرانه در سمپاد حرکت نکرديم .
رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان در واکنش به اظهاراتي مبني بر عدم ورود مرکز سمپاد به آموزشهاي فني و حرفهاي گفت: در حال برنامه ريزي براي ورود به حيطه فني و حرفه اي و مهارتي هستيم و برنامه ريزيهايي در اين خصوص در دست انجام است.
مهاجراني با بيان اينکه آزمونهاي ورودي سمپاد استاندارد بود اما روي يکي دو گونه از هوش در سنجشها تاکيد ميشد، درباره برنامه هاي
اين مرکز پيرامون مدارس دوره دوم متوسطه اظهار کرد: امسال هم همانند روال قبل در دوره دوم متوسطه جلو ميرويم ولي قطعا براي دوره دوم برنامههايي خواهيم داشت.
وي ادامه داد: تعطيلي دوره اول سمپاد براي بنده خوشايند نبود و تلاش هم کردم اما شوراي عالي آموزش و پرورش به اين مصوبه راي داد. يقينا بايد به دنبال راههاي جايگزين باشيم و طرح شهاب را با جديت بيشتري دنبال کنيم. تلاش ميکنيم از اين موقعيت به عنوان يک فرصت استفاده کرده، ساختار مجموعه را تقويت و کيفيت بخشي به المپيادها و طرح شهاب را به شدت دنبال کنيم .
*نظارت بر مدارس غيردولتي
رضوان حکيم زاده معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش نيز با تاکيد بر اينکه نبايد سرنوشت 7.5 ميليون دانش آموز دوره ابتدايي تحتالشعاع قرار بگيرد گفت: ما نبايد به سمت مباحث انحرافي برويم قطعا عدهاي که سود خود را در اين آزمون ها و موسسات ميديدند اکنون از اين تصميم ناراحت و آشفته هستند. در آزمون ورودي مدارس تيزهوشان از هر 17،16 نفر يک نفر پذيرفته ميشود، چرا به آن دانش آموزاني که مهر بيکفايتي به پيشاني شان ميخورد توجهي نميشود؟ نبايد انسانها را اينگونه ارزش گذاري کرد.
وي درباره احتمال فربه شدن مدارس غيردولتي خاص و بروز سوءاستفادههايي در اين مدارس نيز گفت: برگزاري هر نوع آزمون در دوره ابتدايي مدارس غيردولتي ممنوع است. به هر حال اين چالش و نگراني وجود دارد اما به هيچ وجه با اتفاقاتي که تا کنون درباره آزمون مدارس سمپاد رخ ميداد قابل مقايسه نيست. سازمان مدارس غيردولتي سامانه اي ايجاد کرده و بر شهريهها نظارت دارد. بر اين اساس هرگونه افزايش شهريه در مدارس غيردولتي ممنوع است و به شدت با آن برخورد ميشود.
حکيم زاده با اشاره به تقويت نظارت بر مدارس غيردولتي اضافه کرد: در شهرستانها و شهرهاي کوچک مشکلمان کمتر است و احتمالا بيشترين چالش را در تهران خواهيم داشت. البته اين مصوبه شامل مدارس نمونه دولتي هم ميشود و بايد همه جوانب را در نظر بگيريم و نگاه کل نگر داشته باشيم.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در روزهاي اخير ابهاماتي درباره محروم شدن دانش آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از تحصيل رايگان و حضور در مدارس سمپاد وجود داشت ، اعلام کرد: اين در حالي است که مدارس سمپاد نيز داراي شهريه بوده و رايگان نيستند. علاوه بر اين بايد اغلب خانوادههاي متمکن و برخوردار براي شرکت در کلاس هاي کنکوري فرزندشان هزينه ميکردند.
وي با اشاره به اينکه در مدارس ابتدايي ارزشيابي کيفي را چند سالي است که اجرا ميکنيم اعلام کرد: برگزاري آزمون ورودي مدارس تيزهوشان در پايه هفتم با اين سياست تناقض آشکار داشت.
رضوان حکيم زاده با بيان اينکه درباره حذف آزمون ورودي مدارس تيزهوشان از مدتها قبل کار شده بود، افزود: در نهايت در شوراي عالي و مبتني بر خرد جمعي تصميمي گرفته شد و اگر قرار است اين جريان قهرمان و راهبري داشته باشد قطعا آن شخص وزير آموزش و پرورش است.
وي افزود: وزير آموزش و پرورش تاکيد زيادي براي رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدايي داشت و معتقد بود آزمون ورودي مدراس سمپاد از جمله عوامل استرسزا است. البته اين مصوبه محدود به مدارس سمپاد نيست و هرگونه آزمون موسسات در مدارس را شامل مي شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلويزيوني پرسشگر با اشاره به اينکه آزموني که هوش را فقط با تستهاي رياضي و علوم اندازه بگيرد آزمون استانداردي نيست اظهار کرد: اينکه آموزش و پرورش بخواهد مدارس تيزهوشان را حذف کند صحيح نيست. همه دانش آموزان براي ما محترم هستند و قصد داريم استعدادها را به رسميت بشناسيم، هرچند استعدادهاي خاص را به عنوان سرمايه قبول داريم و به دنبال شناسايي و هدايت استعدادهاي درخشان به شيوههاي ديگر هستيم.
به گفته حکيم زاده در اين مصوبه مجموعهاي از تصميمات اتخاذ شده که هدف اصلي آن احياي تربيت است. ممنوعيت استفاده از کتب کمک آموزشي نيز در اين مصوبه گنجانده شده است، از مديران مدارس و معلمان ميخواهيم به هيچ وجه از اين کتب کمک آموزشي در کلاس هاي درس استفاده نکنند. اين کتابها نقشي در تعميق يادگيري دانش آموزان ندارند. روزنامه اطلاعات
—————————
↩ کانال مقاله ها 👇
https://t.me/joinchat/AAAAAD5oqnmeI058AeE3WA


