مطالبی را که مطالعه می فرمایید یادداشتهای من ازمطالعه کتاب می باشد. به عبارت دیگرمطالب به صورت فییش برداری است.لذا از اینکه مطالب به صورت پراکنده وغیر منسجم می باشد عذرخواهی می نمایم
تفسیز موضوعی قرآن جلد ۷-آیت الله حوادی آملی- از ص ۳۴۳ الی ۳۹۰
قرآن کریم پیامبران الهی را عموما و حضرت عیسی را خصوصا به عنوان شاهد بر اعمال امتهایشان و رسول اکرم را شهید شاهدان معرفی می کند . (فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و … ) سورۀ نساء آیه ۴۱
در سوره نساء اصل شهادت حضرت عیسی چنین بیان شده شده ( و ان من اهل الکتاب الاسیومن به قبل یوم و یوم القیمه یکون علیهم شهید) نساء آیه ۱۵۹
عیسی نه تنها براعمال ظاهر آگاه است بلکه بر اخلاق و عقاید امتش هم احاطه وجودی و علمی دارد .
در قرآن مسیح (ع) را از مقربان می داند و در سوره مطففین مقربان شاهد اعمال ابرارند و چون ابرار فوق فجار هستند پس بر آنها شاهد هستند در سوره آل عمران آیه ۴۵ خداوند به حضرت مریم می گوید به تو فرزندی به نام مسیح می دهد که از مقربان است مقرب در فرهنگ قرآن کریم از برجسته ترین اوصاف است که نصیب مؤمنان می شود
ابراردر قرآن به کسانی می گویند که به اصول سه گانه مبدا – معاد و وحی معتقدند و به انجام اعمال عبادی نیز مقید می باشند .
شفاعت حضرت مسیح : چون حضرت عیسی در دنیا شاهد مردم بود در محکمه الهی به عنوان گواه امین و صادق گواهی دهد پس شاهد بالحق است و قرآن کریم شفاعت را از آن شاهدان بالحق دانسته است . (و لا یملک الذین یدعون من دونه الشفاعه … ) زخرف ۸۶ شفاعت به معنای فدا شدن نیست شفاعت به اذن خداست برای هم خود شافع و هم کسی که باید مورد شفاعت قرار گیرد .
آگاهی مسیح از نبوت پیامبر اسلام
اشاره به آیه ۶ سوره صف ( و اذقال عیسی بن مریم یا بنی اسرائیل انی رسول ا… الیکم مصدقا … )
قرآن مجید بیش از بیست صفت از اوصاف اولیاء خدا را برای عیسی بر شمرده و راه نیل به آنها را طهارت روح دانسته است
توفی حضرت عیسی
فرق بین فوت و وفات باید بررسی شود مرگ وفات است نه فوت
فوت
وفات
توفی
توفی هم برای خواب بکار رفته هم برای مرگ
اما در مورد مرگ حضرت عیسی که قطعی است چهار دلیل وجود دارد
کل نفس ذائقه الموت( انبیاء ۳۵ )
و ما جعلنا بشر من قبلک الخلد ( انبیاء ۳۴ )
والسلام علی یوم ولدت و یوم اموت (مریم ۳۴ ) از قول خود حضرت عیسی
و ان من اهل الکتاب الالیومنن ( نساء ۱۵۹ )
علامه طباطبائی می گوید چون توفی هم در خواب استعمال شده است و هم در موت بنابراین ظهوری در موت ندارد . المیزان ج ۳ ص ۲۳۹
صاحب کتاب در صفحه ۳۵۳ می گوید : به یقین حضرت مسیح همانند دیگر انسانها دارای مرگ است اما درباره این که اکنون مرده است یا نه ……….. زیرا نمی توان گفت چون توفی درباره خواب هم استعمال شده است محتمل است در اینجا مراد خواب باشد نه مرگ ، چون توفی در هنگام خواب اختصاص به حضرت عیسی ندارد همچنین توفی عیسای مسیح به معنای عروج نیست زیرا توفی در چنین معنایی به کار نرفته است
رفع حضرت مسیح
در آیه تطهیر عیسای مسیح رفع آن حضرت نیز مطرح است ( اذقال الله یا عیسی انی متوفیک و رافعک الیّ ) این رفع ، رفع مکانی نیست و معنوی است چون خدا زمان و مکان ندارد .
چون به الیّ آمده به این معناست که تو را از همه درجات بالا برده و به مقام قرب کامل خواهد بود .
مسیح در قرآن مظهر جمال و جلال و انسانی پر برکت معرفی شده است ( مریم ۳۲و۳۱ ) و در نهایت او را فرزند مریم می داند . ( ذلک عیسی بن مریم ) مریم آیه ۳۴
تکلم در گهواره معجزه بود و انسان ناپاک هرگز معجزه و آیت خدا را ندارد ( در جواب تفریطیهای یهودی که مسیح مریم را ناپاک و افراطیهای مسیحی او را فرزند خدا می دانستند ) چون در انتها مسیح گفت انی عبدا… اتانی الکتاب و جعلنی نبیاء…)
( جاهل یا اهل افراط است و یا اهل تفریط )
سلامت مسیح در دنیا ،برزخ و قیامت
و السلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم ابعث حیّا ( مریم ۳۳ ) مسیح مظهر خدای خالق و محیی
در صفات فعلیه خدای سبحان مظاهر فعلی می طلبه و عیسای مسیح نیز جزو مظاهر فعلی خدای سبحان است . عالم الغیب ، خالق – محیی و شافی از اسمای حسنای خدای سبحان است و عیسای مسیح در محدوده خاصی مظهر این اسماء است . حضرت مسیح مجاز بود به اذن ا… پرنده ای را بیافریند تنها خدا بود که خالق هرجه بود نه اینکه خداوند قسمتی از خلقت را به عهده عیسی گذاشته بود .
به یقین رابطه عبادی مریم با خدای سبحان سهم اساسی در پیدایش و پرورش عیسای مسیح داشته است . خداوند در این باره می فرماید : ما به مریم در حال عبادت بشارت دادیم که مادر خواهی شد چنانکه به زکریا در محراب بشارت دادیم که فرزند صالحی به نام یحیی نصیب تو خواهد شد . بر این اساس آنچه انسان را به خداوند نزدیک می کند تا بر اثر قرب تحت ولایت خدا قرار گرفته علوم و معارف و مواهب الهی نصیب او شود عبادت است .
نزول فرشته بر انسانهای پاک
۱- نزول آنان اختصاص به انبیاء و مرسلین ندارد بلکه بر مؤمنان با اسقامت نیز تنزل می کنند ( ان الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تخزنوا ) فصلت آیه ۳۰
۲- نزول ملائکه اختصاص به مردان ندارد زیرا کمال انسانی به جان اوست و روح و جان آدمی نه مذکر است و نه مؤنث
۳- محل نزول ملائکه ضمیر صاف و راه نزول فرشته عبادت است
۴- فرشتگان پیک حق اند آنان سمتی جز رسالت ندارند . ( الحمدا… فاطر السموات والارض جاعل الملائکه رسلا ) فاطر آیه ۱
۵- نزول فرشته ها در همه حالات است .
خدای سبحان مسیح را موهبت الهی و رحمت خاص حق شمرده می فرماید در آن حال که آن حضرت به دور از مزاحمت دیگران به عبادت مشغول بوده ما روح خود را فرستادیم و او را برای مریم به صورت بشری مستوی الخلقه متمثل شده بشارت پیدایش عیسی را به او داد این بشارت همان و مادر شدنش همان ( فارسلنا ایها روحنا فتمثل لها بشراَسویا ) مریم آیه ۱۷
روح = جبرئیل
تمثل : انقلاب حقیقت نیست به آنگونه که فرشته انسان شود بلکه تمثل آن است که روح در مثال و در حیطه ادراکی مریم به صورت انسانی مشاهده شود . از قول جبرئیل … زن اگر بخواهد مادر شود تماس حلال یا حرام لازم دارد . دامن عفت تو مطهر تر از آن است که برخورد حرام داشته باشی و حلال هم که واقع نشد اما من از قدرت خدا سخن می گویم او بدون تماس بشری زن را مادر می کند .
( همین جوابها هم به زکریا داده شد . )
سوره مریم سوره هبه و بخشش است .
احیای مردگان
خداوند در آیه ۱۱۰ سوره مائده می فرماید (و اذ تخرج الموتی باذنی اذ ایدتک بروح القدس ) تو مرده ها را به اذن من اخراج می کنی یعنی تو مظهر نام منی همان گونه که من مرده ها را از قبر اخراج می کنم تو نیز همین کار را به اذن خدا و تایید روح قدسی انجام می دهی .
مبارزه حضرت مسیح با طاغیان
مبارزه عیسای مسیح با طغیانگران بنی اسرائیل بخشی از رسالت الهی آن حضرت بوده است و چنین نبوده که مسیح فقط به موعظه بسنده کند .
عیسای مسیح سالک صراط مستقیم
انسان در بیرون از خود سیر نمی کند تا سالک از مسلک جدا باشد زیرا انسان در عقیده و خلق و عمل سیر می کند که هر کدام از اینها مربوط به مرحله ای از مراحل سه گانه هستی انسان است .
کمال انسان به عقیده و خلق و عمل است . ( ان لیس للانسان الا ماسعی ) نجم ۳۹
خداوند دین را صراط مستقیم معرفی کرده است .
عیسای مسیح از برجسته ترین چهره هایی است که صراط مستقیم را طی کرده و به مقام قرب نایل شده و خدای سبحان قرب او را تایید کرده است . اسمه المسیح عیسی بن مریم وجیهاَ فی الدنیا والاخره من المقربین(آل عمران ۴۵)
حضرت مسیح کلمه ا…
قرآن کریم همه موجودات را کلمات الهی می داند
کلمات الهی عبارت از موجودات جهان عینی است که آن غیب را نشان می دهد و هرکدام که آن غیب را بهتر نشان داد کلمه ا… خواهد بود .
مسیح آیت خداست و آیه و صاحب آیه را نباید در عرض هم قرار داد . چنانکه کلمه با متکلم در عرض هم نیست .