سیستمها و فلسفه تعلیم وتربیتمشاهیر ایرانمشاهیر تعلیم وتربیتمعلم و مشاهیر تعلیم و تربیت

مروری بر نظرات تربیتی غلامحسین شکوهی

غلامحسین شکوهی چهاردم تیرماه ۱۳۰۵ در خوسف،یکی از روستاهای بیرجند،متولد شد.در مدرسه شوکتیه همان شهر تحصیل کرد و پس از ورود به دانش‏سرای مقدماتی معلم شد.سپس در سال ۱۳۳۲ وارد دانش‏سرای عالی تربیت معلم شد و در سال ۱۳۳۵ نیز موفق به اخذ لیسانس ادبیات فارسی شد و در سال بعد برای ادامه تحصیل به شهر ژنو رفت.در سال ۱۳۴۱ با مدرک دکترای علوم تربیتی به ایران بازگشت.وی که سال‏های بسیار در دانشگاه تدریس کرده بود با پیروزی انقلاب اسلامی‏ به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش این مسئولیت را به عهده گرفت.دکتر شکوهی یکی از نظریه پردازان باسابقه‏ی کشور در زمینه مسائل تعلیم و تربیت است.او در ارائه و بیان نظرات خود همواره جنبه‏های علمی جریان تعلیم را وجهه‏ی اصلی نظر قرار می‏دهد و هدف از طرح یافته‏های علمی را کاربرد آن‏ها در حیطه‏ی نظام آموزش و پرورش می‏داند.برخی اشارات ایشان در باب‏ تعلیم و تربیت می‏خوانید.

تعریف تربیت‏

تربیت به اجمال عبارت است از تأثیری‏ که بزرگ‏سال،یعنی فردی که از کمال نسبی‏ برخوردار است،بر خردسال،که معمولا با کمال‏ فاصله‏ی بیش‏تری دارد،می‏گذارد تا وی را در رسیدن به مدارج عالی‏تر کمال یاری کند.

مبارزه با خودبینی‏

تربیت قبل از هر چیز مبارزه علیه خودبینی‏ است،زیرا خودبینی طرز تلقی عملی آدمی‏ است که عمدا خود را قبله‏ی خویش کرده و نمی‏خواهد جز به کشش‏های مربوط به طبیعت‏ زیستی و روانی خود اجازه‏ی تجلی دهد و جز در صدد تشفّی خواسته‏های خویش چنان‏که در گذشته شکل گرفته‏اند نیست.

انسان تربیت پذیر است‏

تأدیب،اعم از این‏که هدف آن خوب شدن یا خوب ماندن آدمی طبیعی باشد،امکان پذیر است‏ و هدف آن جلوگیری از انحراف‏های پیش‏رس‏ است تا بدین طریق راه فلاح،که پیمودن آن‏ تنها در سایه‏ی سعی و عمل موجود عاقل‏ برخوردار از قوه‏ی تمیز و آزاد و مختار میسر است،هموار شده است.

از کلیه حیوانات،آدی تنها حیوانی است که‏ می‏تواند و باید تربیت شود؛چون بدون تربیت‏ فاقد همه‏ی خصوصیاتی که آدمیتش منوط بدان است،خواهد بود.می‏تواند تربیت شود،زیرا وجه تمایز او از سایر حیوانات-فنون زبان و آداب‏ و رسوم-در اعداد امور اکتسابی است و آدمی که‏ در اصل فاقد آن‏ها بوده آن‏ها را به طرق مختلف‏ آموخته است و همین پیوند با انسانیت است که‏ تربیت را به صورت چیزی جز بلوغ یا دست‏آموز کردن در می‏آورد.تربیت مجموعه‏ی فرایندها و روش‏هایی است که به آدمیزاد اجازه می‏دهد به‏ فرهنگ دست‏رسی پیدا کند و فرهنگ،خود وجه تمایز آدمی از حیوان است.

الگوپذیری انسان‏

در عین حال که بخش بزرگی از تربیت، فرایندی خود به خودی است و بدون آگاهی‏ شخص اتفاق می‏افتد و ادامه می‏یابد،با این حال‏ تربیت بدون نیت تربیت کردن-لا اقل به‏طور ضمنی-قابل تصور نیست.منشأ و اصل رفتار معلم محصول نوع بینش و اطلاعات و عقاید و آرزوها و ایمان اوست،ولی معلم خود همیشه از اصولی که رفتارش را با شاگرد اداره می‏کند،آگاه‏ نیست؛در صورتی که وظیفه‏ی پرورشکار،ولو خصال پسندیده خوی او شده باشد،این است‏ که دانسته و عمدا رفتار خویش را نسبت به‏ شاگرد تعدیل کند.مربی هرگز نباید فراموش‏ کند که خردسالان شاهد رفتار اویند و تجربه‏ نشان داده است که ندانسته او را سرمشق قرار می‏دهند.

هدف دار بودن‏

تعلیم و تربیت باید مسبوق به اصل و توجه به‏ هدفی باشد.تعلیم و تربیت تلاش کورکورانه‏ی‏ نوعی آزمایش و خطا نیست.مربی حق ندارد دست به اعمالی بزند که عواقب تربیتی آن‏ برایش معلوم نیست.مربی نباید اقدامی بکند تا ببیند چه خواهد شد.به قول معروف،کودک‏ موش آزمایشگاه نیست.مربی جز در مواردی‏ که تقریبا یقین دارد در جهت مصالح کودک گام‏ برمی‏دارد حق ندارد و نباید به اقدام بی‏سابقه‏ای‏ بپردازد.تعلیم و تربیت مجموعه‏ی منظمی از اعمال و رفتار است که پرورشکار آن‏ها را دانسته‏ و از روی عمد برای رسیدن به هدف با ارزشی‏ از میان انبوهی از اعمال و رفتار ممکن که بر هر

یک آثاری مترتب است؛برمی‏گزینند؛به همین‏ جهت آشنایی با قوانین حاکم بر رفتار آدمی و رعایت اصول تعلیم و تربیت،که ناظر به تناسب‏ رفتار تربیتی از طرفی و هدف‏های موردنظر از طرف دیگر،بر احتمال موفقیت مربی افزوده و از احتمال خطر می‏کاهد.

تعلیم و تربیت کوششی هدف دار است.مربی‏ می‏داند چه می‏خواهد و کجا می‏رود.هدف باید با ارزش و کمال‏گرا باشد و وصول بدان منافع‏ فرد و مصالح اجتماعی را متضمّن باشد.تعلیم‏ و تربیت مستلزم طرح و نقشه‏ی مناسب است. برای مربی که هدایت رشد را به عهده دارد شناختن مقصد لازم است ولی کافی نیست.باید موقعیت کنونی مورد تربیت را در نظر بگیرید و با توجه به موضع فعلی‏اش مسیر مناسب‏ برای رسیدن به مقصد را مشخص سازد. پس تعلیم و تربیت مستلزم طرح و نقشه‏ای‏ است که اجرای آن،مورد تربیت را به یمن‏ راهنمایی‏های داهیانه‏ی مربی،به سهل‏ترین‏ طریق و از مطمئن‏ترین راه از آن‏جا که هست‏ و با وضعی که دارد بدان‏جا که مقصد او و مقصد همه‏ی همنوعانش می‏باشد،برساند.

اهداف تعلیم و تربیت‏
به کمال رسیدن‏

هر موجودی را کمالی است که هدف خلقت‏ او و به تبع آن هدف تربیتش رسیدن به آن‏ است.بنابراین هدف تعلیم و تربیت آدمی تسهیل‏ سیر صعودی و استکمالی انسان به سوی حالت‏ کمالی است که در خلقتش مقدر شده است.

هدف غایی تعلیم و تربیت در اسلام این است‏ که مقدمات حرکت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش پروردگار فراهم آورد و معراج او را به مرحله‏ی کمال انسانی تسهیل نماید و راه‏ بازگشت به احسن تقویمی را که بنیاد آفرینش‏ وی بر آن استوار است،هموار کند،به طوری که‏ در سایه‏ی عمل صالح مراحل و مدارج علم و ایمان را طی کند و خود را در هر لحظه به خداوند متعال که مقصد نهایی این سیر و سلوک است‏ نزدیک‏تر سازد.

تربیت انسانی‏

تعلیم و تربیت آدمی کاری بر اوج و در عین‏ حال وقت‏گیر است و نتایج قطعی و نهایی آن‏ نسبتا دیر آشکار می‏شود.ارجمندی آن از آن‏ جهت است که آدمیت آدمیزاده به چگونگی‏ تربیتش بستگی دارد؛اگر در شرایط مناسبی‏ پرورش یاید،به خیل نیکان می‏پیوندد و اگر تربیت وی مورد غفلت واقع شود،چه بسا که‏ از حد حیوان فروتر رود.

تعلیم و تربیت شرط لازم آدم شدن آدمیزاده‏ است.تعلیم و تربیت دشوار است،لذا تعلیم و تربیت واقعی کم است.آن‏چه معمولا تربیت‏ نامیده می‏شود،مدعی رام کردن و دست‏آموز کردن است که بیش‏تر به کار حیوان می‏آید تا انسان.

بشر تنها با تعلیم و تربیت آدم تواند شد؛ چنان‏چه مشمول تربیت صحیح واقع نشود و از برکات آن بی‏بهره ماند،نه تنها استعدادها و امکانات بالقوه‏اش به هدر می‏رود بلکه به قهقرا می‏رود و به مرتبه‏ی بهایم،بل فروتر از آن تنزّل‏ می‏یابد.

شناخت مفهوم آزادی‏

به وضوح می‏بینیم که آزادی در جوامع‏ بی فرهنگ و نزد مردم بی بند و بار عملا معادل‏ هرج و مرج است که زبان آن برای جامعه اگر بیش از فقدان یا کمبود آزادی نباشد،از آن کمتر نیست؛ازاین‏رو یکی از اهداف کلی تعلیم و تربیت آشنا ساختن دانش‏آموز با مفهوم آزادی، تفهیم ارزش اجتماعی آن و آموختن روش‏ استفاده‏ی صحیح از آن است.

انواع تعلیم و تربیت‏
تعلیم و تربیت فرد در ارتباط با مبدأ آفرینش‏

در مقام برقراری ارتباط با مبدأ خلقت و به‏ منظور هموار کردن راه پرستش پروردگار عالم‏ و وصول به هدف غایی،تعلیم و تربیت باید بر معرفت و ایمان به خدای یکتا و اعتقاد به اسلام‏ و حسن قبول نسبت به قرآن مبتنی باشد و به‏ عمل براساس همان علم و ایمان نیز بینجامد.

تعلیم و تربیت فرد در ارتباط با خویشتن‏

در مقام برقراری ارتباط مطلوب با خویشتن‏ خویش و شناسایی و بهره جویی از کلیه‏ استعدادها و امکاناتی که در وجود آدمی به ودیعه‏ نهاده شده است،باید وجود انسان،به عنوان‏ آیتی از آیات الهی و بهعنوان مناسب‏ترین‏ وسیله برای شناخت مبدأ آفرینش و تقرب به‏ حضرتش،مورد مطالعه قرار گیرد.

تعلیم و تربیت‏ در ارتباط با خویشتن‏

در مقام برقراری ارتباط معقول با جامعه، تعلیم و تربیت باید بر شناخت و تبیین‏ ارزش‏های زندگی گروهی،در ابعاد اجتماعی، اقتصادی،سیاسی و فرهنگی آن و ایجاد ایمان‏ قلبی نسبت به این ارزش‏ها مبتنی باشد و افراد را در عمل،هماهنگ با این علم و ایمان در جهت تشکیل خانواده و امت اسلامی و جامعه‏ی‏ مطلوب بشری سوق دهد.

تعلیم و تربیت فرد در ارتباط با عالم طبیعت‏

در مقام برقراری ارتباط معقول با عالم‏ طبیعت،تعلیم و تربیت باید بر شناخت عالم‏ طبیعت و کشف و درک قوانین حاکم بر آن و ایمان به هدف‏داری جهان مبتنی باشد و آدمی‏ را،به اقتضای این علم و ایمان،در سعی مستمر و عمل صالح و بهره‏گیری فعال و متعادل و مشروع از منابع و مواهب و زیبایی‏های طبیعت‏ و اقدام در حفظ و حراست آن و تحقیق حیات‏ طیب،تشویق و ترغیب و مساعدت کند.

منابع

۱.دکتر شکوهی،غلامحسین؛مبانی و اصول‏ آموزش و پرورش؛مؤسسه چاپ و انتشارات‏ آستان قدس رضوی،مشهد،۱۳۶۸.

۲.تعلیم و تربیت و مراحل آن،انتشارات آستان‏ قدس رضوی،مشهد،ج ۲،۱۳۶۴.

 نویسنده : غفاری جاهد، مریم

کانال مقاله ها 🌺 @eduarticle

Mahmoud Hosseini

من یک معلم هستم.در سال ۸۸ بازنشسته شده ام.با توجه به علاقه وافرم به استفاده از تجربه های دیگران و نیز انتقال تجربه های شخصی خودپیرامون مسایل تربیتی ، آموزشی و فرهنگی به دیگران درمهر ماه ۱۳۸۸ افدام به راه اندازی وبلاگ بانک مقالات آموزشی وفرهنگی به آدرس www.mh1342.blogfa.com بر روی بلاگفا نمودم. خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده و من را مصصمم کرد به صورت مستقل سایت خود را راه اندازی نمایم. با سیستم مدیریت محتوای جوملا کار خود را به مدت ۵ سال ادامه داده اما به دلیل مشکلات ایجاد شده به ورد پرس نقل مکان کردیم اکنون در سال ۹۶ با سایت جدید با آدرس http://www.eduarticle.me با امکانات بیشتر و طراحی زیباتر در خدمت شما عزیزان می باشم. امیدوارم شما بازدید کننده محترم من را از راهنماییهای خود محروم ننمایید.قابل ذکر است کلیه مطالب و مقالات ارایه شده در این سایت الزاما مورد تایید نمی باشدو کلیه مسوولیت آن به عهده نویسندگان است. استفاده ازیادداشتها و مقالات شخصی و اختصاصی سایت با ذکرمنبع بلامانع است.مطالبی که در صفحه نخست مشاهده می کنید مطالبی است که روزانه به سایت اضافه می گردد برای دیدن مطالب مورد نظر به فهرست اصلی مراجعه بفرمایید. مراجعه کنندگان عزیز در صورت تمایل می توانند مقالات و نوشته های خود را ارسال تا با کمال افتخار به نام خودشان ثبت گردد.در ضمن باید از همکار فرهنگی خانم وحیده وحدتی کمال تشکر را داشته باشم. ممکن است نام نویسندگان و منابع بعضی از مقاله ها سهوا از قلم افتاده باشد که قبلا عذر خواهی می نمایم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا